Akademia

Praca zdalna – polecane narzędzia

Za nami i przed nami kolejne dni pracy w zaciszu domowym. #pracazdalna to obecnie dla wielu z nas rzeczywistość, w której uczymy się trochę inaczej funkcjonować. Czy zastanawialiście się nad pozytywnymi aspektami takiej pracy? Czy doceniacie ten czas jako spędzony bliżej rodziny, a może to dla Was okazja na naukę i poznawanie nowych narzędzi komunikacji?

Zgodnie z zaleceniami władz państwowych oraz mając na względzie ochronę zdrowia i bezpieczeństwo wszystkich Monogo wspiera akcję #zostanwdomu. Homeoffice w branży IT to pojęcie dobrze znane. Jak zorganizować jednak ten czasu, aby praca była produktywna i zdrowa?

 

Podpowiadamy z punktu widzenia #MonogoTeam co najważniejsze:

1. Stwórz przestrzeń do pracy- wydziel miejsce w domu, które będzie pomocne w pracy i wolne od rozpraszaczy uwagi.
2. Zadbaj, żeby domownicy wiedzieli, że jesteś w pracy.
3. Komunikuj co robisz, korzystaj z narzędzi do komunikacji online. Sprawdź czy do wykonania zadania nie brakuje Ci materiałów lub wiedzy. Jeżeli tak, zgłoś to do swojego Menadżera.
4. Pracuj zdrowo- rób przerwy, znajdź czas na posiłek, kilka ćwiczeń, właściwy odpoczynek po pracy. Brakuje towarzyszy na lunch? Musisz sam zadbać o czas na przerwę (ustaw przypomnienie w kalendarzu, inaczej będziesz siedział przed komputerem przez wiele godzin).
5. Wyniki pracy są ważniejsze niż ilość godzin przed komputerem.
6. Ustal własny rytm pracy, co powinno zwiększyć zaangażowanie oraz produktywność.
7. Komunikuj się z osobami, od których możesz otrzymać pomoc, nie z całym zespołem. Pisząc na czacie ogólnym przerywasz pracę wielu osób i odrywasz ich uwagę od prowadzonych działań. O pomoc całego zespołu proś w sytuacjach wyjątkowych.

 

Menadżerze jak dbać o produktywność zespołu?

1. Sprawdź listę zadań zespołu. Zorganizuj rano spotkanie online w celu omówienia zadań i problemów. Na koniec pracy zaś spotkanie podsumowujące, w którym odpowiesz na pojawiające się pytania.
2. Udzielaj pomocy osobom, które tego potrzebują. Bądź dostępny na komunikatorze, aby szybko reagować na potrzeby zespołu.
3. Monitoruj jakość wykonywanych zadań w ciągu dnia.
4. Zadbaj o częstą informację zwrotną na temat pracy zespołu- pracownik, który wie, na co zwrócić uwagę, będzie dbał o poprawę działań w tym obszarze. Pamiętaj, że pozytywny przekaz jest skuteczniejszy, negatywny spotęguje presje i produktywność spadnie.
5. Kontroluj, lecz z głową. Mierz efekty zespołu i rozliczaj z wykonanych zadań w terminie.
6. Zadbaj o balans pomiędzy brakiem przepływu informacji, a ich nadmiarem w pracy swojego zespołu.

 

Narzędzia do pracy zdalnej:
1. Budzik i samodyscyplina- ustal godziny pracy i trzymaj się ich, a najpilniejsze rzeczy wykonuj na początku dnia.
2. Pracuj nad swoją skrupulatnością. Twórz plan działania, prowadź kalendarz zadań, odznaczaj te wykonane, określ czas trwania każdego zadania.
3. Codzienne spotkania- omawiaj bieżące zadania i plan dnia oraz dyskutuj na temat zespołu, projektów, problemów. Komunikuj swojemu Menadżerowi plan i listę zadań na danych dzień. Po zrealizowanym zadaniu prześlij informacje do konkretnych osób.
4. Sprzęt- upewnij się, że posiadasz kamerę, zestaw słuchawkowy, stabilne połączenie internetowe.
5. Narzędzia, które pomogą w komunikacji- Jira, Hangout, Google+, Microsoft Teams, Skype.
6. Dziel się kompetencjami – korzystaj z wiedzy innych i sam udzielaj rad, gdy jesteś w czymś mocny.

Zobacz wszystkie artykuły