Akademia

Przygoda z e-commerce. Jak zacząć?

E-commerce… Co oznacza to anglojęzyczne słowo? Na czym polega e-commerce i do czego nam służy?

     Przedrostek e-… sugeruje nam, że poruszamy się w strefie tego co dzieje się w sieci, tzn. w internecie.
Słowo e-commerce najprościej mówiąc oznacza sprzedaż naszych towarów i usług za pomocą narzędzi elektronicznych w internecie. Inaczej mówiąc to handel elektroniczny, który realizowany jest przez wszystkie sklepy istniejące w sieci, a także internetowe kantory wymiany walut, banki, zakłady bukmacherskie, portale aukcyjne. Handel ten obejmuje zróżnicowanych odbiorców, może odbywać się zarówno między samymi konsumentami, między konsumentami, a firmami, a także wyłącznie w strefie biznesowej.

 

Z różnych raportów publikowanych każdego roku przez prywatne firmy i instytucje zajmujące się badaniami nad zachowaniami społecznymi wynika, że e-commerce jest najszybciej rozwiewającym się rynkiem sprzedaży na świecie, a każdego roku wzrasta jego wartość.
Tylko w Polsce w ciągu 20 lat pojawiło się około 20 tysięcy sklepów internetowych. Wg danych z 2019 r. blisko 62 % osób korzystających z internetu (łącznie z internetu w Polsce korzysta 83 % populacji czyli około 27,5 mln Polaków) robi zakupy w sieci. Pozostałe osoby nigdy takich zakupów nie dokonały i choć liczba ta zmienia się co roku na korzyść handlu online, wydaje się, iż wynika to z tradycjonalizmu i przyzwyczajeń starszej części społeczeństwa oraz obaw przed rozwojem technologicznym.

 

Od czego jednak powinniśmy rozpocząć przygodę z e-commerce, gdy już uznamy, że to coś dla nas?

     Jak w każdym biznesie istotny jest pomysł. Warto rozpocząć od analizy własnych umiejętności, przemyśleć i zastanowić się nad tym w czym jesteśmy mocni, na czym się znamy. A być może w naszym otoczeniu brakuje czegoś, co akurat my możemy zaoferować? Może ktoś z naszego kręgu znajomych posiada interesujące produkty, a my możemy zająć się współpracą i pośredniczyć w handlu. Pomimo, że rynek jest mocno nasycony i nie łatwo znaleźć nisze na pewno znajdzie się miejsce i na nasz pomysł.

     Przed przystąpieniem do działania i nabraniem rozpędu kolejnym rozsądnym krokiem jest napisanie strategii i określenie celów naszej pracy. Nie warto o tym zapominać, tym bardziej, że ukończenie tego kroku i jasno sprecyzowane założenia będą naszym motywatorem w dalszej przygodzie z e-commerce. Określmy, co możemy zaoferować, jaki budżet możemy przeznaczyć na naszą działalność oraz jakie rozwiązanie techniczne wybrać.

     Przechodząc do bardziej namacalnych kroków decydujemy czy będziemy korzystać z istniejących platform sprzedażowych, stron, które oferują gotowe szablony wyglądu naszego sklepu i zapewniają obsługę oraz pomoc administratorów w każdym niemal momencie czy też zaprojektować własną, dostosowaną do naszych potrzeb stronę. Wiele zależeć będzie od tego, jakie środki finansowe jesteśmy wstanie zainwestować na początek działalności.

Tworząc własną stronę czy korzystając z tzw. gotowców musimy zadbać o wygląd i treści na niej umieszczane. Przejrzysty, intuicyjny i logiczny wygląd strony, atrakcyjne zdjęcia z pewnością zachęcą klientów do zakupy. Musimy zadbać, aby użytkownik łatwo i szybko znalazł na naszej stronie produkty lub interesujące go tematy. W przeciwnym razie straci zapał i zamknie stronę, a my stracimy klienta, który choć był potencjalnie zainteresowany naszą ofertą znudził się przechodzeniem pomiędzy kolejnymi zakładkami i wczytywaniem się w obszerne treści. Podsumowując pamiętaj o opisie produktów, zdjęciach dobrej jakości i dobrym rozmieszczeniu zakładek. Nie zapominaj także o regulaminie, jeśli prowadzisz sprzedaż towarów.

      W twojej podróży z e-commerce równie ważne co wygląd strony czy sklepu internetowego będzie nazwa i logo, które mogą okazać się pomocne w budowaniu wizerunku marki. Użytkownicy łatwiej odnajdą cię w rozległej, globalnej sieci, jeśli szybko zapamiętają nazwę lub ciekawe logo związane z twoją działalnością.

     Kolejnym krokiem jest ustalenie sposobów płatności? W przypadku sprzedaży towarów przez sklepu internetowe i systemu aukcyjne wydaje się być niezbędnym wybór operatora płatności internetowych. Klient w łatwy sposób przejdzie od zapoznania się z ofertą do zamówienia, płatności online i wyboru sposobu dostawy. Brak zintegrowanych systemów płatności online może spowodować najzwyczajniej utratę klienta, gdyż jak pokazują statystyki konsumenci zdecydowanie częściej rezygnują z zakupów w sytuacji konieczności wypełniania dodatkowych formularzy, przelewów tradycyjnych itp.

Gdy zadbamy już o wygląd naszego sklepu, opis towarów, ustawienie płatności i dostaw warto sprawdzić jak wygląda nasza strona na urządzeniach mobilnych? Wydaje się to być niezbędne, w sytuacji, gdy zdecydowana połowa użytkowników dokonuje zakupów poprzez swoje smartfony. Brak responsywnej wersji strony może skutecznie zniweczyć nasze dotychczasowe wysiłki. Handel w sieci daje znam możliwość integracji z innymi sklepami lub porównywarkami cenowymi, dzięki czemu dość łatwo rozszerzymy zasięg naszej oferty.

     Teraz, gdy mamy już zbudowane podstawy naszego biznesu przechodzimy do działań bardziej elastycznych, kreatywnych, a mianowicie marketingu. Ponownie internet daje nam wiele możliwości, a do tego w sposób tańszy i na większą skalę możemy dotrzeć do naszych potencjalnych odbiorców.

Do wyboru mamy działania w ramach SEO, dzięki czemu wskoczymy w rankingu google na pierwsze strony w wyszukiwarkach. Możemy korzystać z taniego email marketingu, utworzyć bezpłatnie profil w mediach społecznościowych, które będą dodatkowym nośnikiem wiedzy o oferowanych produktach i przyczynią się do pozytywnego budowania wizerunku naszej marki, zbierania opinii i informacji, co jeszcze możemy ulepszyć w naszych produktach i usługach. Nie bez znaczenia także mogą okazać się płatne reklamy w Google Ads, a także remarketing. Całością marketingu możemy zająć się sami jeśli tylko mamy czas i nieco wiedzy w tym temacie, ewentualnie oddać tą działkę w rękę profesjonalistów. Tu także nasz budżet będzie decydujący.

 

     Rynek e-commerce to globalna machina. Niemalże jak żywy organizm zmienia się na bieżąco, preferencje konsumentów ulegają modyfikacjom, a my te zachowania musimy analizować i rozumieć, aby budować zaufanie i nadążyć w pozyskiwaniu nowych klientów. E-commerce daje właścicielom firm wiele narzędzi do obserwacji ruchów użytkownika na stronie, dzięki czemu w dość prosty sposób możemy poznać mocne i słabe strony naszego biznesu online. Klienci są zdywersyfikowani demograficznie (wiek, płeć, wykształcenie, dochody), geograficznie (miejsce zamieszkania, klimat, kultura), psychologicznie (zainteresowania, światopogląd). Są tacy, którzy nie potrzebują wiele szczegółów, szybko dokonują zakupów, są także tacy, którzy badają, szukają informacji, porównują oferty, targują się i liczą na promocję. Są również tacy, który są przywiązani do jednej marki, nie śledzą nowości, a także tacy, którzy zawsze będą wiedzieli lepiej od nas i próbowali nam to udowadniać, pomimo, że nie mają racji. Jeśli jesteśmy otwarci, potrafimy wykorzystywać zgromadzone dane i przystosowywać swoją działalność do oczekiwań globalnej społeczności to sukces jest gwarantowany.

Zobacz wszystkie artykuły