Akademia

Social commerce-Czy warto?

Połączenie możliwości zakupowo-sprzedażowych z mediami społecznościowymi było kwestią czasu. W samej Polsce średnio dziennie poświęcany czas na social media w roku 2019 oscylował na poziomie 1 godziny 45 minut, a liczba ta z każdym rokiem wzrasta (Źródło Digital in 2019 Global Overview, We Are Social, Hootsuite, 2019). To zdumiewające, jak pojawienie się Facebooka, a zaraz za nim innych portali w ekspresowym tempie odmieniło funkcjonowanie społeczeństwa, oraz ich spojrzenie na przeróżne aspekty życia codziennego.

 

Dla właścicieli sklepów internetowych jest to ogromna szansa, o ile umiejętnie wykorzystają potencjał zakupowy w tych kanałach. Są też grupy spędzające w środowisku Social Media powyżej przeciętnej, szczególnie mowa o młodszych pokoleniach wychowanych w dobie smartfonów. W końcu powiedzenie, że dla millenialsów Facebook jest „internetem w internecie” nie wzięło się znikąd. Poniekąd tak jest, że serwis ten zajmuje miejsce innych narzędzi internetowych.

 

Poszukują inspiracji i akceptacji. Nowych doświadczeń, rozwiązań, ułatwień. Poza tym, komunikują się ze znajomymi – także wirtualnymi. Jest to wręcz idealna przestrzeń raz na reklamę, no i coraz częściej na zakupy. Pytanie tylko co zrobić, aby produkty zostały zauważone przez pożądaną widownię, kiedy panuje wyścig na dodawanie coraz to nowych treści i łatwo jest się w niej zgubić?

Na początek zapoznaj się z 4 podstawowymi faktami dotyczącymi sprzedaży w Social Media, o których musisz wiedzieć:

1. Na czym polega Social Commerce?

Kluczową funkcją jest możliwość przeprowadzania zakupów częściowo lub w całości za pośrednictwem mediów społecznościowych, czy to serwisu, czy aplikacji mobilnej. Jest jednym z tworów branży e Commerce. Sprzedaż odbywa się albo bezpośrednio w danym kanale social media, albo pośrednio, przekierowując użytkownika na stronę sklepu. Wydaje się całkiem proste, jednak wbrew pozorom prowadzenie naprawdę fajnego i angażującego contentu połączonego z tematyką produktową jest czasochłonnym złożonym procesem.

2. Co sprawia, że sprzedaż w Social Media jest skuteczna?

Znaczna część użytkowników wskazuje media społecznościowe jako podstawowe źródło informacji na temat firm, marek, produktów i usług. Kanałów tych używa około 84% internautów z całego świata. Sklepy mogą skuteczniej komunikować się z klientami, elastycznie reagować na ich potrzeby, uwagi, ale też prowadzić efektywniejszą sprzedaż.
Funpage firmowy na Facebooku przeszedł raczej do porządku dziennego. Możliwości rozwijania działalności w Social Media jest znacznie więcej, ale najważniejsze, aby podejść do tego rozsądnie. Chaotyczne i pochopne działania mogą przynieść odwrotne skutki. W pierwszej kolejności liczy się długofalowy plan wprowadzenia social commerce.

 

Co więcej? Aby dokonać zakupu, wystarczy kilka kliknięć. Nie ma konieczności wprowadzania danych, przechowywane są one w bazie platformy społecznościowej i pobierają się automatycznie. Daje to możliwość zdobywania nowych rynków. Pobudza się „szum” i rozmowy na temat nowych produktów. Stanowi to również całkiem osobny kanał sprzedażowy, dla klientów, którzy niekoniecznie lubią kupować w sklepach internetowych.

3. Jak efektywnie wykorzystywać media społecznościowe w sprzedaży?

Mówiąc o sprzedaży w Social Media mamy głównie na myśli trzech gigantów- Facebooka, Pinteresta i Instagrama. Przede wszystkim należy zachować spójność w komunikacji we wszystkich kanałach na jakie się zdecydowaliście. Działania te powinny być ściśle powiązane z ogólną strategią działalności. Najlepiej skoncentrować się na tworzeniu oddanej zaangażowanej społeczności wokół produktu czy marki.

 

Social Selling wciąż się zmienia, platformy wprowadzają nowe rozwiązania, rezygnują z innych, testują różne warianty, poszukują najlepszych pod względem wygody i bezpieczeństwa. Być o jeden krok do przodu na pewno pomoże zmaksymalizować zaangażowanie użytkowników. Sprzedawcy powinni podążać za nowymi funkcjami związanymi z zakupami w mediach społecznościowych, testować i wdrażać najlepsze.

 

Pamiętać trzeba przy tym, że każdy z serwisów rządzi się swoimi prawami, treści przeglądane są w różny sposób, komunikacja jest inna, funkcje są inne i sama grupa docelowa może się mniej lub bardziej różnić. W związku z tym, w zależności od tego, jaki produkt jest sprzedawany, miejsce do akcji sprzedażowych powinno być dopasowane. Nie ma sensu tracić czasu, pracy i środków, aby być wszędzie. Nie zagwarantuje to sukcesu. Treści serwowane powinny rzecz jasna zawierać rekomendacje produktów, ale nie jest dobrym pomysłem wykładanie wszystkich kart, dlatego najlepiej skupić się na produktach cieszących się największą popularnością, najlepiej dopasowanych do użytkownika.

4. Jakie możliwości daje Social Commerce obecnie?

Na Facebooku sprzedaż najczęściej skupiana jest w zakładce sklep, utworzonej w ramach fanpage’a. W zależności od posiadanej platformy e Commerce można zintegrować ten sklep ze sklepem internetowym, lub też zbudować go od podstaw. Produkty po zaciągnięciu, mogą być oznaczane w postach, mogą być reklamowane w ramach czatu, lub w załączonych filmach. W ten sposób użytkownicy są bezpośrednio przekierowani do witryny, gdzie mogą sfinalizować zakup.

 

Dodatkowo Facebook od jakiegoś czasu udostępnia marketplace, czyli aplikację, gdzie użytkownicy sprzedają i kupują rzeczy nowe i używane, bez świadczenia usług płatności i dostawy. Funkcja ta przypomina popularne serwisy sprzedażowe, takie jak OLX. Produkty są podzielone na kategorie, a sprzedawcy i kupujący kontaktują się już bezpośrednio.

 

Pinterest natomiast udostępnia opcje takie jak „Piny produktów” i „Shop the look”. Co prawda, funkcja sprzedaży na tej platformie nie została jeszcze udostępniona we wszystkich krajach, ale ze względu na bardzo dużą liczbę zadeklarowanych użytkowników przez Pinterest zainteresowanych zakupami, warto mieć go na uwadze. Szczególnie przez firmy z branży modowej.
Aby sprzedawać za jego pomocą, najpierw trzeba wyposażyć się w firmowe konto i połączyć je z katalogiem produktów. Wtedy użytkownicy mogą przeglądać zdjęcia poszczególnych rzeczy z informacją o cenie i ewentualnym stanie magazynu, a po kliknięciu, zostać przekierowanym już do sklepu, gdzie mogą go nabyć.

 

Na Instagramie dużą popularnością cieszy się linkowanie produktów w postach i w insta stories. Aby skorzystać z tej opcji, podobnie jak w dwóch poprzednich przypadkach, konieczne jest połączenie profilu biznesowego z produktami. Wówczas udostępniane są dla użytkowników zakupowe posty lub dodawane na zdjęciach znaczniki z ceną, lub zniżką. Instagram od jakiegoś czasu alternatywnie prowadzi prace nad funkcją, która pozwoli na finalizowanie transakcji bez opuszczania serwisu. „Checkout on Instagram” z pewnością będzie generować więcej impulsywnych zakupów mobilnych, co serwis sprytnie chce wykorzystać.

 

 

Artykuł koncentruje się na trzech serwisach społecznościowych, jednak to nie oznacza, że Tiktok czy Linkedin mają mniejsze szanse na skuteczną sprzedaż. Wręcz przeciwnie, aktywni użytkownicy mogą zauważyć, że wiele firm już przeniosło się tam ze swoimi działaniami i dobrze sobie radzą. Marki fashion & beauty w ciekawy sposób eksponują się w materiałach video na Tiktoku, natomiast branża B2B efektownie kieruje działania na Linkedin.

 

Treści generowane przez użytkowników to dobry sposób na zaangażowanie lojalnych klientów, budowanie zaufania wśród odbiorców i przyciąganie nowych użytkowników. Współpraca z Influencerami jest wciąż na czasie. Koniecznie trzeba to uwzględnić, planując działania z zakresu Social Commerce. Ponadto, testowanie i wykorzystywanie nowych funkcji, jakie opracowują serwisy społecznościowe. Social Selling nadal jest na etapie eksperymentów i bez wątpienia dużo jeszcze przed nami. Wiele źródeł wskazuje, że w niedalekiej przyszłości stanie się on równie ważnym pełnowartościowym kanałem sprzedażowym.

Zobacz wszystkie artykuły