Akademia

Udział Internet of Things w eCommerce

Koncepcja Internet of Things w rzeczywistości funkcjonuje od późnych lat 90’tych, jednak większego znaczenia nabrała całkiem niedawno. Internet rzeczy to system urządzeń połączonych z zasobami internetowymi bezprzewodowo, rzadziej przez kable. Technologia ta zastosowanie odnajduje na wielu płaszczyznach i wciąż poszerza się jej zasięg. Branże, które w szczególności czerpią korzyści z jej funkcji to ochrona środowiska, nadzór nad procesami technologicznymi, medycyna, wojsko, robotyka i ochrona mienia. Rozwój IoT w przyszłości w dużym stopniu uzależniony będzie od poziomu zabezpieczeń proponowanych rozwiązań. W końcu to bezpieczeństwo, wygoda i łatwość użytkowania warunkują zaufanie klientów do nowych technologii.

 

Ale jaki wpływ ma IoT na rynek internetowy i w jakich procesach najczęściej jest wykorzystywany?

W ostatnich latach znaczenie Internetu rzeczy dla rynku e Commerce wyraźnie wzrasta. Technologia ta wspiera procesy komunikacji z klientem i tworzy zupełnie nowy kanał dystrybucji. Przepływ wszystkich informacji między urządzeniami rejestrowany jest na bieżąco, dzięki czemu pomiary efektów sprzedaży są aktualne i dużo łatwiejsze do wygenerowania.

 

Poniżej skupimy się na 4 podstawowych aspektach istotnych z punktu widzenia Internet of Things.

Zarządzanie magazynem

Internet rzeczy zrewolucjonizował procesy zarządzania magazynami oraz zapasami. Rozwiązania pozwalają na obrót kompleksowymi informacjami o produktach takimi jak stany magazynowe, numer partii, podział produktów czy data ważności bez konieczności ingerencji człowieka. Właścicielom firm ułatwia to sprawowanie kontroli nad jakością produktów oraz stanem magazynowym. Dodatkowo dbałość systemu o aktualny poziom zapasów eliminuje ryzyko związane z wystąpieniem out of stock’s i innych błędów ludzkich.

 

Zarządzanie łańcuchem dostaw

Technologie sensoryczne IoT dają możliwość wygodniejszego dostępu do ścieżki produktów. Dane te są aktualne i szczegółowe, co oznacza, że w każdej chwili mamy wgląd co się dzieje z produktem, jaka jest jego lokalizacja i kiedy zostanie dostarczony. Zapobiega to pomyłkom przy dostawach i ma pozytywny wpływ na jakość organizacji pracy działów logistycznych i transportowych.

 

Personalizacja i analityka

Powszechna obecność konsumentów w sieci i komunikacja przedsiębiorstw z nimi zwiększa personalizację produktów i usług. Dobrym przykładem tutaj jest implementacja technologii Internet of Things przez firmy ubezpieczeniowe. Wykorzystują one czujniki prędkości oraz GPS do kontroli zachowania kierowców. To pozwala na przygotowywanie ofert w pełni dopasowanych do danego klienta.

 

Nowa jakość produktów

Jako że jesteśmy wciąż na początku drogi wdrażania rozwiązań Internetu rzeczy oraz ich ewolucji i niewiele firm decyduje się na bardziej zaawansowane technologie, jest to przykład dosyć zaawansowany. Opracowywane są specjalne czujniki przypominające klientowi o zbliżającym się deficycie danego produktu. Znany wielu osobom system Amazon Dash, poprzez naciśnięcie przycisku automatycznie generuje zamówienie na kończące się kapsułki do prania lub kawy.

Jedno jest pewne, Internet of Things szykuje mini rewolucję na rynku e Commerce. Sposoby korzystania z przedmiotów codziennego użytku zmieniają się i nabierają nowego znaczenia. Możliwości, jakie dają nowe technologie są nieograniczone. Kluczowe jest utrzymanie bezpiecznego i zintegrowanego systemu płatności oraz zarządzania danymi. Wprowadza to większą wygodę w e handlu, oszczędzając czas i pieniądze.

Zobacz wszystkie artykuły