Akademia

Content marketing- jak być na czasie

Wysokiej jakości content wciąż jest na czasie

 

Content marketing jako jedna ze strategii marketingowych praktykowany jest już od dłuższego czasu. Okres, kiedy dokładnie zaczęto go używać, jest kwestią sporną, ale jedno jest pewne, strategia ta będzie jeszcze długo obecna w biznesie. Tylko techniki jej zastosowania będą modyfikowane, tak samo, jak zmieniają się preferencje użytkowników. Dla przypomnienia content marketing to strategia długoterminowa, której głównym zadaniem jest tworzenie wartościowych, angażujących treści.

 

Co w ostatnim czasie zmieniło się w content marketingu? Z pewnością sama świadomość otoczenia biznesowego na ten temat. Dokładniej, strategia ta musi być szczegółowo przemyślana i zaplanowana w długiej perspektywie. Zjawisko bańki informacyjnej dotyka wielu z nas, jesteśmy na każdym kroku obsypywani informacjami i reklamami, a z kolei sporo ważnych dla nas treści gdzieś umyka. Dobrym lekarstwem na to byłoby ograniczenie czasu, który musimy poświęcić, by znaleźć dokładnie to, czego poszukujemy i co nas interesuje.

 

Teraz liczy się fajny content. Nie wystarczy sama obecność we wszystkich mediach społecznościowych i przepełnianie ich tekstami nafaszerowanymi słowami kluczowymi. Strategia ta w dłuższej perspektywie jest stratą czasu i pieniędzy, jeżeli tylko skupia się na wynikach w wyszukiwarce, a nie oferuje nic interesującego dla użytkownika.

 

Firmy niezależnie od rozmiaru powinny działania content marketingowe powierzać dedykowanym zespołom specjalistów, które zaplanują i zrealizują strategię krok po kroku od początku do końca. Tylko wtedy mamy pewność, że działania te przeprowadzone zostaną sumiennie i elastycznie, a jak już wyżej zostało wspomniane, strategia ta ma to do siebie, że lubi zmiany.

 

Jaki kierunek contentu obrać?

  • Dobierz odpowiednie medium

Jest w czym wybierać-social media, blogi, webinary, podcasty, vlogi na Youtube. Jednak trzeba być ostrożnym, obecność w każdym kanale może doprowadzić do niczego dobrego, a oddalić od sukcesu i dobrego wskaźnika konwersji. Wybór medium powinien być dopasowany ściśle do grupy docelowej, a ta powinna być ustalona na etapie kreowania strategii. Nie ma sensu być z treścią tam, gdzie brakuje zainteresowania danym obszarem.

Każdy kanał i każde medium społecznościowe rządzi się swoimi prawami. Różnią się rodzajem treści, które powinny być w nich umieszczane, oraz cyklem życia treści. Inny content umieszczamy na Facebooka, inny na bloga itd. Zasadą jest, że artykuł na blogu, newsletter i materiały video na Youtube powinny otrzymywać treści długoterminowe, naukowe, ponieważ content ten ma dłuższy cykl życia, a ludzie, wracając do nich po jakimś czasie, oczekują aktualnej informacji. Natomiast post na Facebooku, Twitter lub Snapchat to media lubiące aktualne newsy, opinie, czy też dyskusje na jakiś temat. Jeżeli jednak Twoja strategia obejmuje więcej kanałów, koniecznie zadbaj o to, by treści publikowane na poszczególnych z nich były spójne i wartościowe dla Twojej grupy docelowej.

  • Przyjmij rolę eksperta

Treści, jakie udostępniamy użytkownikom, muszą nieść ze sobą wartość dodaną. Wskazówki, które pomogą im zaoszczędzić czas i pieniądze, lub rozwiązujące charakterystyczne dla danej branży problemy. Materiał odpowiadający na ich potrzeby. Możliwości są ogromne, można nawet stwierdzić, że ogranicza nas tylko własna wyobraźnia, a najpopularniejsze obecnie są filmy instruktażowe, artykuły branżowe, webinary, czy serie pytań i odpowiedzi. Kluczowe jest jednak, aby temat został w pełni wyczerpany. Warto zaangażować specjalistów w firmie do tworzenia materiałów eksperckich, wtedy nie tylko będą one przydatne, ale również wiarygodne w oczach osób szukających odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

  • Nie zapominaj o mocy SEO

Odpowiednio skomponowany content marketing w połączeniu z działaniami SEO jest dobrą drogą do uzyskania i utrzymania dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania. Użytkownicy chętnie wracają do witryn, które pomogły mu rozwiązać jakiś problem. Przeładowanie treści słowami kluczowymi jest zauważalne przez roboty Google, co może poskutkować karą, ale także dostrzegają to użytkownicy, co nie wpływa dobrze na wizerunek, gdyż postrzegane jest jako próba manipulacji.

Kiedy jednak serwujemy content przydatny, angażujący, nie zwraca się aż tak uwagi na słowa kluczowe. Ważne, aby zachować umiar w ich stosowaniu i mieć świadomość gdzie najlepiej je umieścić. Szczególnie teraz, kiedy SEO nie jest już taką nowością na rynku online i więcej osób jest zorientowanych w tym obszarze. Co więcej, kiedy publikujemy naprawdę atrakcyjne treści, nie jest dużym wyzwaniem znaleźć chętnych do linkowania zewnętrznego.

  • Niech Klient wskazuje kierunek działań

Dział obsługi klienta nierzadko może okazać się dobrym źródłem informacji, czego nasi odbiorcy potrzebują w danym czasie, co ich interesuje, z czym mają kłopot. W dobie przeładowania informacyjnego tylko treści odpowiadające na potrzeby użytkownika będą czytane i przekazywane dalej. Należy o tym pamiętać już na etapie definiowania podstawowych elementów strategii content marketingowej. Jej podstawowym celem jest tworzenie partnerskiej, stabilnej relacji z klientem. Dlatego to on powinien być źródłem inspiracji do tworzenia treści.

 

Co przewiduje najbliższa przyszłość dla content marketingu?

 

Materiały video i transmisje na żywo to w ostatnim czasie popularna aktywność w wielu branżach. Ludzie chętnie sięgają do materiałów eksperckich w formie webinarów, czy podcastów na żywo transmitowanych na Linkedin, Youtube, czy też bezpośrednio na stronach internetowych firm, które chcą się podzielić swoimi doświadczeniami i wiedzą z innymi. Co więcej, prezentowanie nowych produktów w sieci, sesje Q&A, czy pokazywanie firmy od zaplecza, to działania które, zwiększają zaangażowanie użytkowników. Materiał wideo oddaje zdecydowanie więcej niż tekst.

 

Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania głosowego jest podstawą, dlatego warto pracować nad frazami długiego ogona przy doborze słów kluczowych. Różnią się one od fraz wpisywanych ręcznie na klawiaturze czy ekranie smartfona, są dłuższe, bardziej złożone i szczegółowe. Wyszukiwanie głosowe jest łatwe i wygodne, zgodnie z prognozami z lat ubiegłych użytkownicy coraz chętniej z niego korzystają. Jeden z algorytmów Google BERT, ma na celu zweryfikować i zrozumieć intencje użytkowników i wyłapywać kontekst wyszukiwanych fraz przy pomocy wyszukiwania głosowego.

 

Jeżeli planujecie wdrożyć strategię content marketingową, nie zapominajcie także o analizie danych. Podejmowane działania muszą być poparte konkretnymi wynikami, czy realizują założone cele i czy generują planowany ruch i konwersje. Mamy dostęp do licznych narzędzi przeznaczonych do efektywnej analizy danych, które jednocześnie wyposażone są w rozmaite funkcje wspierające badanie działań content marketingowych oraz przeprowadzanie audytów. Mowa tutaj między innymi o takich narzędziach jak Google Tag Manager, Google Analitics, Facebook Audience Insights, Sotrender i wiele więcej.

 

Treści oparte na danych, z ang. Data driven content ma ogromną wartość dodaną dla użytkowników. Aktualne i wiarygodne dane, poprzedzone solidnym researchem lub badaniami są niezwykle konkurencyjne w sieci, szczególnie jeśli wnoszą zupełnie nowe informacje. Warto poświęcić na taki materiał czas, bo owocuje on dużym zasięgiem.

 

Dużym wyzwaniem jest w dzisiejszej dobie zdobycie uwagi użytkownika w sieci. Jeżeli treści publikowane w różnych kanałach nie będą oparte o szczegółową strategię, będzie to zauważone, użytkownicy nie wrócą i odbije się to ostatecznie na wynikach firmy. W najbliższym czasie warto zwrócić uwagę na popularną w branży strategię marketingu treści EAT, czyli zachowanie eksperckości, autorytetu i zaufania. Połączenie tych aspektów z angażującym i atrakcyjnym dla odbiorcy contentem nie pozwolą nikomu przejść obojętnie, nawet robotom Google.

Zobacz wszystkie artykuły